REKLAMA

Samorząd

Biedny wyręczy bogatego?

Opublikowano 11 czerwca 2021, autor: Piotr Piotrowski

Zadłużona na ponad 60 mln zł gmina Szprotawa chce przejąć od żagańskiego Starostwa Powiatowego szprotawskie liceum.

Taki wniosek trafił już od burmistrza Szprotawy na biurko starosty. Będzie opiniowany przez zarząd i Radę Powiatu.

–  Gmina Szprotawa chce przejąć liceum, aby uchronić je przed likwidacją w przyszłości i zapewnić mu rozwój. Za dwa lata czeka nas niż demograficzny, więc już teraz wychodzimy naprzeciw problemom, które nas czekają – mówi wiceburmistrz Dorota Grzeszczak. – Mamy pomysł na to, aby rozszerzyć ofertę oraz zracjonalizować koszty działalność szkoły, która jest jedną z wizytówek Szprotawy, z pięknym i bogatym 75-letnim dorobkiem.

W poniedziałek, 7 czerwca, burmistrz Mirosław Gąsik i jego zastępczyni przekonywali do tego pomysłu pracowników LO i radnych powiatowych.

– Plany rozwoju liceum dotyczą wdrożenia nauczania dwujęzycznego, utworzenia filii szkoły wyższej oraz ułatwienia dowozu uczniów – wylicza D. Grzeszczak.

Pomysł popiera większość radnych powiatowych ze szprotawskiego okręgu wyborczego. M.in. etatowy członek zarządu, Roman Śliwiński.

– Szukamy najlepszego rozwiązania dla liceum. Chcemy, aby przetrwało trudne czasy – mówi. – Powiat nie ma własnych dochodów i dla niego coraz bardziej nierentowne szkoły stają się balastem. A gmina ma te dochody i dzięki mądremu zarządzaniu, będzie mogła utrzymać liceum.

Radny powiatowy Paweł Chylak, który w poprzedniej kadencji był odpowiedzialny za oświatę w Szprotawie jako jej wiceburmistrz, przyznaje, że to zaskakujący ruch w kontekście ogromnego, ponad 60-milionowego zadłużenia Szprotawy.

– Czy gminę, która spłaca wielomilionowe długi, stać na utrzymanie jeszcze jednej szkoły? Dla mnie to zastanawiająca transakcja. Nie wie wiem, jaki przyświeca jej cel – kwituje. – Zanim do tego dojdzie, trzeba poznać zestawienie kosztów utrzymania placówek oświatowych.

O tym też będzie dyskusja na dzisiejszej sesji Rady Powiatu (11 czerwca).

Napisz komentarz »