REKLAMA

Aktualności, Komunikacja

Stolica nam odjeżdża….

Opublikowano 19 lutego 2021, autor: Piotr Piotrowski

Do ośmiu i pół godziny wydłuży się jazda pociągiem z Warszawy do Żagania i Żar! – To dla PKP oznacza utratę klientów i w przyszłości likwidację bezpośredniego połączenia ze stolicą – alarmuje Sławomir Świniuch, prezes Stowarzyszenia Miłośników Kolei Ok1.

Bezpośredniego połączenia Żar i Żagania mieszkańcy doczekali się ponad rok temu, po 19 latach przerwy, dzięki zabiegom żagańskiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei Ok1 i tysiącom kartek pocztowych, które społecznicy rozdali mieszkańcom, aby podpisując je, wsparli ich akcję. W grudniu 2019 r. na pierwszy pociąg z Warszawy na żagańskim dworcu czekały tłumy mieszkańców, w asyście władz miasta i Miejskiej Orkiestry Dętej z Iłowej. Podróż pociągiem zwanym „Konopnicką” trwała siedem godzin.

„Schody” zaczęły się w ubiegłym roku. Przewoźnik – PKP Intercity – kurs „Konopnickiej” ze stolicy kończył się we Wrocławiu, gdzie trzeba było się przesiąść do busa jadącego do Zielonej Góry przez Żagań i Żary. PKP tłumaczyło się małą ilością pasażerów, spowodowaną koronawirusem. Po  kolejnej interwencji stowarzyszenia, PKP Intercity przywróciło pociąg na pełnej trasie. Sielanka trwała krótko, bo teraz po wiosennej korekcie rozkładu jazdy, od 14 marca podróż „Konopnickiej” wydłuży się do  8 godzin na trasie Żary – Żagań -Warszawa i aż o 8,5 godziny – z powrotem.

Absurd goni absurd

Wedle nowego rozkładu, pociąg z Żagania odjedzie o godz. 5:23, czyli ponad godzinę wcześniej, niż dotychczas. We Wrocławiu „Konopnicka” będzie o godz. 7:47. Tam pasażerów czeka półgodzinne oczekiwanie na odjazd – o 8:17. W międzyczasie  szybciej z Wrocławia do stolicy odjedzie pociąg Kolei Dolnośląskich. Co ciekawe, krótko po „Konopnickiej”, bo o godz. 5:48 z Żagania wyjedzie do Wrocławia szynobus Kolei Dolnośląskich, który zamelduje się na miejscu o 7:57. Kurs tym pociągiem oznacza tylko  20-minutową przesiadkę we Wrocławiu na pociąg do Warszawy.  – Jeszcze większy absurd czeka nas w drodze powrotnej – dodaje Bartosz Sokołowski, członek Stowarzyszenia Miłośników Kolei Ok1. – „Konopnicka” z Warszawy dojedzie do Wrocławia o godzinie 19:21, łącznik w kierunku Żar i Żagania wyjedzie dopiero o 20:08, po 47 minutach oczekiwania! Pasażerowie będą mogli skorzystać z pociągu Kolei Dolnośląskich wyjeżdżając o 19:51 z Wrocławia po przesiadce w Legnicy znajdą się w Żaganiu o godzinie 21:52, podczas gdy wspomniany łącznik dotrze dopiero o 22:16. Gdzie tu sens?

Piszą do ministra

Oburzenia nie kryje Sławomir Świniuch, prezes Stowarzyszenia Miłośników Kolei Ok1.

– Jakby tego było mało, cały pociąg z Wrocławia zostanie przetrasowany przez Ostrów Wielkopolski i Łódź, co finalnie wydłuży czas podróży do 8 godzin z Żagania do Warszawy i ponad 8,5 godziny w drodze powrotnej – wylicza prezes. – Tamtą trasą pociągi jadą dużo wolniej, nawet o 50 km/h, do tego przestoje w okolicy Łodzi, której trakcja jest w przebudowie. Takie przetrasowanie i zmiany godzin kursu spowoduje, że pociąg „Konopnicka” będzie jeździł pusty. Te wszystkie zmiany będą też niekorzystne dla studentów dojeżdżających na studia do Wrocławia. To działania destrukcyjne, prowadzące do wygaszenia bezpośredniego połączenia z powodu niskiej frekwencji. Można powiedzieć, sabotaż!  Tak się niszczy kolej!

Stowarzyszenie wystosowało już protest do Ministerstwa Infrastruktury, podpisany również przez samorządowców z obu powiatów.  Prosi o interwencję u przewoźnika i anulowanie marcowej korekty trasy „Konopnickiej”.  – Liczymy na zrozumienie u ministra – dodaje S. Świniuch.

komentarz »
  1. Turysta 22 lutego 2021 10:37 - Odpowiedź

    Może władze PKP Intercity nie życzą sobie tego połączenia.
    Metoda likwidacji niewygodnych połączeń jest stosowana po 1989 roku bardzo często i jest podobna do tej z artykułu.
    Dlaczego równolegle do autostrady A4 na całej długości nie ma dwutorowej magistrali kolejowej z prędkością 160 km/h?
    Uważam, że powinna być równowaga transportowa, której w Polsce bardzo brakuje i jest na korzyść transportu drogowego, który ponadto zanieczyszcza atmosferę bardziej niż kolej.

Napisz komentarz »