REKLAMA

Aktualności, Komunikacja

Szansa na autostradę

Opublikowano 26 lipca 2019, autor: bj

Osiem firm zgłosiło się w przetargu na modernizację drogi krajowej nr 18 pomiędzy Olszyną a zjazdem na Bolesławiec.

 Oferty w przetargu ogłoszonym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad otwarte zostały we wtorek, 23.07. Na przebudowę drogi jest prawie 304 mln zł. To był już drugi przetarg. Pierwszy został unieważniony, bo najtańsza oferta przekraczała budżet inwestycji.

Tym razem najdroższa oferta opiewa na 303 mln 116 tys. 518 zł, a najtańsza – na 254 mln  146 tys. 408 zł, więc jest szansa, że przetarg zostanie rozstrzygnięty.

 Drogę długą na 70 km, która przez mieszkańców Żar, Żagania i okolic na wyrost nazywana jest autostradą, GDDKiA podzieliła na odcinki.

Pierwszy fragment obejmuje 11,2 km od Olszyny w kierunku Żar, kolejny to 12,4 km w najbliższym rejonie miasta (tego dotyczył przetarg – pomiędzy zjazdem Królów a Iłowa), następny ma 10 km. Ostatni fragment na terenie województwa lubuskiego liczy 16 km. Piąty fragment, już w dolnośląskim, ma 21,5 km długości.

W ramach modernizacji drogi GDDKiA planuje m.in. dostosowanie jej do parametrów autostrady, budowę miejsc obsługi podróżnych, budowę dwóch dróg powiatowych, przebudowę wiaduktów i mostów.

 Przebudowana w połowie

Według wstępnych planów, umowa z wykonawcą miała zostać podpisana w lipcu 2019 r., rozpoczęcie prac nastąpić miało w sierpniu, a zakończenie – w listopadzie 2021 r. Teraz te terminy przesuną się co najmniej o kilka miesięcy.

– Drugi przetarg odbył się na nieco innych warunkach. Zmodyfikowany został zakres inwestycji, a kryterium wyboru wykonawcy stanowiła wyłącznie cena, przy ściśle określonych zasadach jakości – informuje Anna Jakubowska, rzeczniczka GDDKiA.

Firma, która wygra przetarg, wykonana roboty na południowej jezdni, od 11,86 do 33,76 km, wraz z budową węzła autostradowego Żary.

– Tu zadaniem będzie przebudowa elementów istniejącego węzła typu półkoniczyna oraz budowa wiaduktów, trzech przejść dla zwierząt nad autostradą, mostu oraz przejścia pod autostradą – wylicza A. Jakubowska.

Przebudowa ponad 70 km zdewastowanej betonówki, która pamięta lata 30. ub. wieku, od Olszyny do węzła Golnice (zjazd na Bolesławiec), kosztować ma ponad miliard złotych.

Napisz komentarz »