REKLAMA

Komunikacja

Autostrada jak po grudzie

Opublikowano 24 maja 2019, autor: bj

Było 5 firm, które chciały budować drogę A18. Ale okazały się zbyt drogie. Będzie kolejny przetarg.

W budżecie na przebudowę drogi krajowej nr 18 łączącej od granicy państwa w Olszynie w kierunku do Wrocławia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma prawie 304 mln zł. Ale najtańszy wykonawca chciał nieco ponad 308 tys. zł. GDDKiA sypnąć dodatkowym groszem nie chce. Unieważniła (20.05.) przetarg.

332 mln 333 tys. 872 zł żądało konsorcjum firm – Aldesa Construcciones Polska Sp. z o.o. i  Aldesa Construcciones S.A. Nieco mniej wycenił swoje usługi PORR S.A. – 329 mln 506 tys. 224 zł, Budimex S.A. – 326 mln 547 tys. 730  zł i  konsorcjum Berger Bau SE, Max Bögl Polska Sp. z o. o. i Max Bögl Stiftung – 324 mln 754 tys. 923 zł. Oferta Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. to 308 mln 206 tys. 498 zł. Ale i ona okazała się zbyt droga.

-Wszystkie oferty przekroczyły kwotę, jaką zamawiający przeznaczył na realizację inwestycji tj. 303 mln 800 tys. zł, podjęto decyzję o unieważnieniu przetargu. Ponowny będzie w połowie czerwca -informuje Anna Jakubowska, rzeczniczka GDDKiA w Zielonej Górze.

Drogę długą na 70 km, która przez mieszkańców Żar, Żagania i okolic z przyzwyczajenia nazywana jest autostradą, jej zarządca podzielił na odcinki.

Pierwszy fragment obejmuje 11,2 km od Olszyny w kierunku Żar, kolejny to 12,4 km w najbliższym rejonie miasta (tego dotyczył przetarg-pomiędzy zjazdem Królów a Iłowa) , następny (do 33 km autostrady) ma 10 km. Ostatni fragment na terenie województwa lubuskiego liczy 16 km. Piąty fragment, już w dolnośląskim, ma 21,5 km długości.

W ramach modernizacji drogi  GDDKiA planuje m.in. dostosowanie jej do parametrów autostrady, budowę miejsc obsługi podróżnych, budowę dwóch dróg powiatowych, przebudowę wiaduktów i mostów.

Tyle, że na razie procedury dotyczące pierwszego odcinka muszą się rozpocząć na nowo.

 Przebudowana w połowie

 Ze wstępnych planów wynikało, że umowa z wykonawcą miała zostać podpisana w lipcu 2019 r., a rozpoczęcie prac nastąpić miało w sierpniu. Zakończenie – w listopadzie w 2021 r. Teraz te terminy przesuną się co najmniej o kilka miesięcy. Przebudowa ponad 70 km zdewastowanej betonówki, która pamięta lata 30. ub. wieku – od Olszyny do węzła Golnice (zjazd na Bolesławiec) – kosztować ma według  kosztorysów ponad miliard złotych.

Napisz komentarz »